02 dec 2016by STOP THE TRAFFIK

Kerstwonderen

 … of hoe 2 kleine organisaties een van Nederlands grootste bedrijven overhaalden om Fairtrade te gaan.

In december 2007 plaatsen wij samen met Fairfood een paginagrote advertentie in het gratis dagblad “De pers”, waarin we Verkade en Kinderchocolade vroegen om in actie te komen tegen kinderarbeid in hun chocolade. Deze actie ondersteunden wij met een actie op het Binnenhof. Met allemaal levensgrote poppen waarop de tekst “ De meisjes van Verkade” en “ Kinderarbeid?” stond, vroegen we aandacht voor de misstanden in de chocolade industrie.

verkade-artikel

En met geweldig resultaat: Verkade ging als eerste(!) grote chocolade bedrijf over tot Fairtrade certificatie. Door de deelname van de chocolade- en koekjesfabrikant werd de totale wereldmarkt van verkochte fairtrade cacao in één klap 20 procent groter. Wat waren wij daar blij mee! Wat een prachtig resultaat van onze chocolade campagne.

Hoe ontzettend gaaf dat 1 actie zulke grote gevolgen kan hebben. Ondertussen is Verkade overgegaan op UTZ certificatie; ook een heel goed keurmerk zoals blijkt uit ons onderzoek ‘Hoe eerlijk is eerlijk?’.

100% certificeren

Nederland gaat aan kop als het gaat om de meeste gecertificeerde chocolade ter wereld. Dat krijg je als goede doelen, de industrie en de politiek zo goed samenwerken, als in Nederland gebeurt op het gebied van chocolade. Er is zelfs een akkoord getekend dat in 2025 alle chocolade in Nederland gecertificeerd moet zijn! We zijn al een heel eind op weg, maar we zijn er nog niet. Help jij ons mee om campagne te blijven voeren? Want met jouw steun gaan we die 100% gewoon halen!

Categories: Campaign of Kindness

Stay tuned

Wij hebben je nodig. Met jouw bijdrage, kunnen we meer acties voeren en meer mensen redden. Doe een donatie