08 mei 2018by STOP THE TRAFFIK

We moeten een kind niet leren wie veilig is, wij moeten veilig zijn voor kinderen.

We moeten een kind niet leren wie veilig is, wij moeten veilig zijn voor kinderen.

Keer op keer valt het me op dat als het over preventie van seksuele uitbuiting gaat, we kinderen en tieners leren om zichzelf te verdedigen, beter hun grenzen te bewaken of voorlichting geven over de gevaren van mensenhandelaren die de ‘loverboy’ methode inzetten.

Waarom leren we niet aan mogelijke daders om zich beter te gedragen?

Die vraag spookt al jaren door mijn hoofd. In mijn research naar effectieve preventie kwam ik het af en toe tegen. Een organisatie of een expert die zich ook richtte op mogelijke daders. Vaak was dit dan wel negatief verwoord. Mannen werden als daders neergezet en vrouwen als slachtoffers. Dat leek mij niet bijdragen aan een oplossing voor dit uitermate schrijnende probleem.

In Nederland worden minimaal 1.360 minderjarige meiden en jongens gedwongen seksuele diensten te verrichten. Dat zijn geen kleine aantallen. Voorkomen hiervan staat niet voor niets hoog op de agenda. Maar wat werkt?

In de jaren die ik als jongerenwerker werkte, kwam ik tot de conclusie dat jongeren de meest eigenwijze wezens op deze planeet zijn. En als je zeker wilt weten dat ze iets gaan doen dan moet je ze vertellen dat ze het niet mogen. Jongeren denken onoverwinnelijk en super slim te zijn. Ze zijn ervan overtuigd dat zij nooit zulke domme dingen zouden doen als dat meisje of die jongen die slachtoffer van een pooier is geworden. Alleen een voorlichtingsles over ‘loverboys’ heeft volgens mij, daarom ook weinig effect. Als dit niet een jaarlijks terugkerend iets is of een lesprogramma dat daadwerkelijk gericht is op gedragsverandering zet het niet veel zoden aan de dijk. Bijvoorbeeld het wetenschappelijk bewezen effectieve lesprogramma van Merel van Groningen bestaat uit 8 lessen van ieder 1,5 uur. Dan pas ontstaat er echt een gedragsverandering en wordt het effectieve preventie.

Dit zeg ik niet om de bewustwordingslessen af te kraken, maar ik vind het wel belangrijk dat scholen, opvoeders en jongerenwerkers zich er bewust van zijn dat effectieve preventie niet uit 1 lesje kan bestaan. Er moet iets blijvends veranderen in hoe zij jongeren trainen.

Maar hoe doe je dat dan?

Na jaren nadenken over het dilemma dat er waarschijnlijk weinig scholen zijn die 8 lessen van 1,5 uur zullen inzetten, kwam ik tot de conclusie dat het effectiever zou zijn om preventie anders in te steken.

In plaats van een kind te leren wie veilig is, moeten wij veilig zijn voor kinderen!

Wij zijn er zelf verantwoordelijk voor om deze maatschappij veilig te maken. Daarom richt onze campagne “Geen kind in de seksindustrie” zich op het aanzetten van volwassenen tot het worden van een activist. Want als mannen en vrouwen zich bewust worden van hoe belangrijk zij zijn als positief rolmodel en dat het voorbeeld dat zij geven hun belangrijkste wapen is om te voorkomen dat kinderen in de seksindustrie terecht komen, dan kunnen wij een grote slag slaan in de strijd tegen uitbuiting van kinderen in de seksindustrie!

Daarom organiseren wij onder andere een ride out tegen kinderhandel om motorrijders op te roepen zich uit te spreken tegen kinderhandel en we bieden ze een training aan. Daarin leren ze om mensenhandel te signaleren en krijgen ze praktische tips mee die zij direct in hun leven kunnen toepassen om preventie handen en voeten te geven.

Doe ook mee met de ride out en stap op de motor 27 mei! Geef je op.

Hartelijke groet,

Esta Steyn.

Dit is een blog uit de serie: ‘Hoe ziet preventie eruit?’, een onderdeel van de campagne Geen kind in de seksindustrie.

Categories: Campagne Geen kind in de seksindustrie / Preventie

Stay tuned

Wij hebben je nodig. Met jouw bijdrage, kunnen we meer acties voeren en meer mensen redden. Doe een donatie